Засоби технічного діагностування
За виконанням засоби технічного діагностування поділяють на зовнішні, які не є складовою частиною об’єкта діагностування; вмонтовані - із системою вимірювальних перетворювачів (датчиків) вхідних сигналів, виконаних у спільній конструкції з об’єктом діагностування як його складова частина.
Зовнішні засоби технічного діагностування поділяють на стаціонарні, пересувні і переносні.
За функціональним призначенням засоби технічного діагностування поділяють на такі групи: комплексні - для діагностування машини в цілому; двигуна і його системи; органів керування, гальмових систем; системи зовнішніх світлових приладів; трансмісії; ходової частини і підвіски; електроустаткування; гідравлічних систем; робочого і спеціального облад- нання.
За ступенем охоплення машин діагностуванням і видом застосовуваних систем діагностування засоби технічного діагностування поділяють: на ті, що входять до загальних систем діагностування машин у цілому; які входять до локальних систем діагностування окремих складальних одиниць або складових частин машин; засоби діагностування, що застосовуються окремо.
За ступенем автоматизації процесу керування засоби технічного діагностування поділяють на автоматичні, напівавтоматичні, з ручним або ножним керуванням, комбіновані.
За видом застосовуваних засобів розрізняють стендове і портативне діагностування. Уже перші стенди технічної діагностики були обладнані стендами з біговими барабанами або роликовими стендами, як їх тепер ще називають. Ці стенди імітують рух автомобіля по дорозі.
Проте в реальних умовах автомобіль переміщується по нерухомій дорозі. При цьому деякі його агрегати недоступні для контролю технічного стану в процесі роботи. На стенді, навпаки, автомобіль стоїть на місці, а дорога (барабани, що обертаються під автомобілем) переміщується. Відомі також стенди, де замість бігових барабанів застосовується нескінченна стрічка типу гусеничного тракторного руху. Такі стенди називають стрічковими.
Якщо перші стенди з біговими барабанами були універсальними (на них перевіряли тягові якості автомобіля, його економічність, технічний стан силової передачі, ходової частини і гальм), то тепер у ВАТ АТП застосовують також спеціалізовані стенди для діагностування тягових якостей, гальм і ходової частини.
Стенди для діагностування тягових якостей дають змогу імітувати характерні швидкісні і навантажувальні режими роботи автомобілів, вимірювати при цьому потужність, витрачання палива, опір трансмісії і робити відповідні регулювання. Потужність і економічні дані автомобіля - основні фактори його ефективності.
За даними досліджень, до 30 % автомобілів експлуатуються із значним недовикористанням потужності і перевитратою палива. Близько 50 % втрат потужності й економічності цих автомобілів можуть бути відновлені нескладними регулюваннями у ВАТ АТП.
Крім того, на стендах тягових якостей можна визначати технічний стан агрегатів силової передачі автомобіля в процесі її роботи: зчеплення
- за його пробуксовуванням; карданного вала - за його биттям; коробки передач і редуктора заднього моста - за нагріванням, рівнем шуму і вібрації та інше.
На стендах застосовують одинарні і найчастіше спарені барабани. Одинарні барабани великого радіуса добре відтворюють умови руху автомобіля по дорозі (поздовжній радіус горизонтальної ділянки дороги дорівнює безконечності). Перевага спарених барабанів - значно більша стійкість
установленого на них автомобіля в процесі випробування.
Спарені барабани найчастіше виготовляють під одне колесо, але іноді і в цілому під вісь автомобіля так, як це показано на рисунку
1 - колесо автомобіля; 2 - одинарний барабан; 3 - спарені барабани; 4 - барабани під колесо; 5 - барабани під вісь; 6 - гальмовий пристрій; 7 - датчик вимірювання крутного моменту |
Рисунок Типи бігових барабанів
Щоб визначити крутний момент на колесах і потужність автомобіля, у стендах тягових якостей слід застосовувати навантажувальні гальмові пристрої, встановлені на одному з барабанів під ведучими колесами автомобіля (рис. 5.14). Застосовують такі типи навантажувальних пристроїв стендів тягових якостей: гідравлічні, механічні й інерційні.
У гідравлічних навантажувальних пристроях гальмування відбувається за рахунок роботи, що затрачається на переміщення води між статором і ротором, а також унаслідок тертя ротора об рідину. Гідрогальмо часто вводять усередину одного з барабанів (рис. 5.15). Роль ротора виконує біговий барабан, а роль статора - балансирно підвішений усередині нього циліндр. Крутний момент, що надійшов від ротора до статора через рідину, передається потім важелем до динамометра, де й фіксується.
1 - ротор гальма (біговий барабан спеціальної конструкції); 2 - статор; 3 - балансир; 4 - вимірник крутного моменту Рисунок - Схема гідравлічного гальма |
Механічні гальма, як і в автомобілях, бувають двох типів - колодкові і дискові. Диск, який охолоджується, або гальмовий барабан кріпиться на осі бігового барабана, охоплюючи їх гальмові колодки на відповідній обоймі, балансирно з’єднані з динамометром, який фіксує реактивний момент.
В електричних навантажувальних пристроях гальмування створюється в результаті взаємодії обертового ротора, з’єднаного з віссю бігового барабана, й електромагнітного поля балансирно підвішеного статора двигуна. Змінюючи силу струму в обмотці збудження за допомогою реостата, на барабанах створюють різні гальмівні моменти.
Як електрогальмові пристрої застосовують асинхронні двигуни змінного струму з короткозамкнутим ротором або електродвигуном постійного струму. Як правило, на стендах вони працюють у двох режимах: рушійному й генераторному. В рушійному режимі, при нейтральному положенні важеля коробки передач, за затратами електроенергії на прокручування силової передачі визначається опір силової передачі автомобіля, її КПД. У генераторному режимі визначаються тягові якості автомобіля.
Електрогальма постійного струму порівняно з електрогальмами змінного струму дають змогу випробовувати автомобіль у ширшому діапазоні швидкостей і навантажень, а також мають інші високі експлуатаційні властивості. Однак широкому застосуванню їх перешкоджають більша вартість стенда, потреба мати установку для випрямляння струму. Зауважимо, що порівняно з іншими стендами тільки стенди з двигунами постійного і змінного струму дають змогу безпосередньо визначати втрати в силовій передачі автомобіля.
Уже є тягові стенди з електродинамічними (індукторними) гальмами з використанням ефекту вихрових струмів. Такі гальмові пристрої мають найбільші діапазони швидкостей і навантажень, краще пристосовані до автоматизації постових випробувань, мають невеликі габаритні розміри, невисоку вартість, прості в експлуатації й економічні.
На інерційних стендах замість гальмових пристроїв до бігових барабанів приєднують маховики. Якщо на стендах з гальмовими пристроями діагностування автомобілів здійснюється в постійному режимі, то на інерційних стендах - у розгінному. Потужність на ведучих колесах автомобіля при цьому визначається за інтенсивністю розганяння і за втратою в силовій передачі на «вибіг», тобто за кількістю обертів бігових барабанів після відключення двигуна, що працював з певною частотою обертання колінчастого вала, до повної зупинки коліс автомобіля.
В процесі експлуатації під впливом різних причин (технологічних, організаційних і т. п.) параметри кутів встановлення коліс і характеристики шини при коченні можуть змінюватися в деяких межах. Від того, наскільки об’єктивно і достовірно буде поставлено діагноз залежить якість і ефективність технологічних впливів. В зв’язку з цим доцільно проаналізувати існуючі методи та засоби діагностування встановлення коліс.
Принцип діагностики: дві рухомі гідравлічні площадки імітують усі можливі навантаження, випробовувані підвіскою і рульовим керуванням автомобіля в процесі руху; оцінення стану вузлів і агрегатів автомобіля здійснюється візуальним способом.
Технічні характеристики стенда наведені в таблиці
Таблиця - Технічні характеристики стенда для діагностування кутів встановлення керованих коліс напольного виконання
|
До комплекту входять:
- дві рухомі гідроплощадки;
- пульт дистанційного керування, вмонтований у ручний ліхтар;
- гідроагрегат.
Детектори зазорів ходової частини призначені для виявлення дефектів і зазорів у шарнірних з’єднаннях, сайлентблоках, кріпленнях амортизаторів ходової частини легкових і вантажних автомобілів.
Принцип роботи: спеціальні площадки, на яких установлюються колеса автомобіля, передають повздовжні, поперечні, повздовжно-поперечні коливання (по діагоналі 450). Контроль з’єднань здійснюється візуально за допомогою підсвічування, умонтованого у переносний пульт керування.
Стенди можуть монтуватися на оглядовій ямі, естакаді, підйомнику (у двох виконаннях - із заглибленням або установленням на поверхні).
Технічна характеристика стенда наведена в таблиці
Таблиця - Технічні характеристики стенда для діагностування зазорів ходової частини ЛРБ7000-1
|