Системи діагностування
Визначення технічного стану агрегата, вузла, автомобіля в цілому або об’єкта діагностування виконують за допомогою контрольно- діагностичних засобів. Взаємодія об’єкта діагностування та контрольно-діагностичних засобів складає систему діагностування, яка полягає у подачі на об’єкт багаторазових впливів (вхідних сигналів) і багаторазового вимірювання та аналізу відповідей (вихідних сигналів) об’єкта на ці впливи. Впливи на об’єкт можуть надходити від контрольно-діагностичних засобів або через зовнішні сигнали, що визначаються робочим алгоритмом функціонування об’єкта.
Системи діагностування призначені для перевірки справності, робото- здатності, функціонування і пошуку дефектів. Розрізняють такі види системи діагностування:
за характером взаємодії між об ’єктом і засобом діагностування: функціонального і тестового діагностування (у разі потреби можуть бути одночасно використані системи функціонального і тестового діагностування);
- за використовуваними засобами діагностування: з універсальними і спеціалізованими, вмонтованими і зовнішніми засобами діагностування;
- за ступенем автоматизації діагностування: автоматичні, автоматизовані, ручні;
- за ступенем охоплення виробу: локальні і загальні.
Функціональне та тестове діагностування.
У системах функціонального діагностування впливи, що надходять на основні входи об’єкта, задані його робочим алгоритмом функціонування, їх називають робочими. Ці системи застосовують для перевірки правильності функціонування та пошуку несправностей найвідповідальніших агрегатів, вузлів і систем автомобіля, коли він експлуатується за призначенням або в режимах імітації функціонування об’єкта (при наладці та ремонті (гераіг)).
Найчастіше системи функціонального діагностування застосовують, коли автомобіль використовується за призначенням. Так, водій (іїгіуег) сучасного автомобіля одержує інформацію про тиск масла у головній магістралі двигуна, температуру охолодної рідини, включення покажчиків повороту, механізму блокування міжосьового диференціала, готовність до роботи електрофакельного підігрівника, рівень палива в баках, частоту обер
тання колінчастого вала тощо. Це дає можливість негайно реагувати на порушення правильності функціонування об’єкта та в разі потреби змінювати спрацьовані деталі або вузли, переходити на інший режим функціонування.
Ці системи дозволяють найповніше використовувати багатий досвід водіїв під час вирішення завдань оптимального керування технічним станом автомобіля, забезпечувати виконання заданого обсягу робіт і підвищувати ефективність експлуатації автомобіля.
Системи функціонального діагностування надалі будуть розвиватися у напрямі інформування водія про паливну економічність, динамічність, ефективність гальмування, рівень забруднення навколишнього середовища. Найважливішою вимогою є можливість керування режимами руху автомобіля з метою отримання максимальної паливної економічності з додержанням правил безпеки транспортного процесу.
У системах тестового діагностування впливи на об’єкт надходять від контрольно-діагностичних засобів (рис. 1.2). Склад і послідовність подачі цих впливів (тестових) вибирають з умов ефективності організації процесу діагностування. В результаті тестового діагностування вирішуються завдання перевірки справності, роботоздатності та пошуку несправності. Ці системи працюють, коли автомобіль не використовується за призначенням. Робота систем тестового діагностування при працюючому об’єкті також можлива, але тоді тестові впливи можуть бути тільки такими, які не заважають нормальному функціонуванню об’єкта.
Відповіді об’єкта на тестові і робочі впливи надходять на засоби діагностування. Вихідні сигнали можна знімати з основних виходів об’єкта, тобто необхідних для використання об’єкта за призначенням, а також з додаткових, призначених спеціально для діагностування. Основні та додаткові виходи називають контрольними точками. Від того, наскільки швидко й просто вони дозволяють одержати інформацію, значно залежить ефективність діагностування.
При розробці системи діагностування для забезпечення взаємодії об’єкта і засобу діагностування мають бути вирішені такі завдання: техні- ко-економічне обґрунтування вибору виду і призначення системи діагностування; аналіз фізичних процесів, що відбуваються в об’єкті діагностування, для виявлення механізмів виникнення та ознак прояву пошкоджень і дефектів; збирання і вивчення апріорних даних про характерні пошкодження
і дефекти аналогічних виробів або їхніх складових частин; вибір методу діагностування; розробка моделі об’єкта діагностування; розробка алгоритму діагностування; розробка конструктивних вимог до об’єкта діагностування для забезпечення його діагностування і розробка відповідної технічної документації; вибір і розробка засобів діагностування; розробка пристроїв спряження об’єкта і засобів діагностування; розробка експлуатаційної і ремонтної документації для діагностування; випробування системи діагностування.
Для кожної галузі застосування системи діагностування визначають достовірність діагнозу і глибину пошуку дефекту з урахуванням надійності виробу та його складових частин, особливо тих, відмова яких пов’язана із небезпекою для людини; контролепридатність і здатність відновлюватись; вартість і трудомісткість діагностування.