Газове паливо

31.10.2013 19:27

Автомобиль на рідкому газовому паливі

 

Эксплуатация автомобіля, обладнаного газобаллонной апаратурою, не надто різниться від зазвичайного, проте власникам таких автомобілів слід знати особливості використання газового топлива.

Газове паливо

 

Сжиженные гази отримують з нафти чи газу. Основними компонентами автомобільного газового палива є пропан і бутан. Вони мають здатністю розчиняти жир, олію, фарбу, руйнувати гуму. Тому ущільнення в магістралях низький тиск виконані з бензомаслостойкой гуми чи синтетичних матеріалів.

На автомобільні газонаповнювальні станції (АГНС) поставляють літню і зимову суміші газів з різним вмістом пропану. У літньої – 50±10% пропану, в зимової – 90±10%. Пропан випаровується в усьому діапазоні робочих температур, а бутан за нормальної температури нижче 0°С не створює надлишкового тиску (залишається рідким). Зменшення кількості пропану і підвищення бутану у літній суміші необхідне обмеження зростання тиску в балоні при позитивних температурах довкілля. І навпаки, в зимової суміші пропану більше, ніж бутану, задля збереження необхідного тиску і найнадійнішою роботи газової системи харчування при негативних температурах.

В балонах скраплені гази перебувають у двох станах – рідкому (внизу) і газоподібному. Позаяк у рідкому стані гази сильно збільшують свій обсяг з зростанням температури (мають великий коефіцієнт об'ємного розширення), балон повинен заповнюватися лише на 80-85%.

Октановое число газового палива вище, ніж в бензинів (близько 100 од.), що забезпечує роботу двигуна усім режимах практично без детонації.

Токсичность відпрацьованих газів під час роботи двигуна на скрапленому газі значно нижчі від, ніж на бензині, з допомогою кращого освіти топливо-воздушной суміші і більше повного її згоряння в двигателе.

Воздействие на людини. Випаровуючись, скраплені гази не надають отруйної на людини, але наявність їх виходу повітря викликає кисневе голодування, а за високої концентрації – ядуха. Гази немає запаху, для виявлення їх піддають одорации – надають специфічний запах.

Пуск двигуна

 

При позитивної температури повітря пуск холодного карбюраторного двигуна на газовому паливі мало відрізняється від пуску на бензині. Із зниженням температури ситуація ускладнюється.

Это пов'язано з більш високої температурою, яка потрібна на запалення газової суміші, і меншою швидкістю її горіння. При температури повітря до -80ОС позитивного результату можлива лише за правильної регулюванню газової системи харчування і найнадійнішою роботі стартера, акумуляторної батареї і системи запалювання. Нижчі температури, у принципі, Андрійовича не виключають можливість запуску, та заодно редуктор обмерзает раніше, ніж прогріється двигун. Газ не випаровується, відбувається сильне переобогащение паливної суміші, двигун після пуску глухне, і завести його знову дуже важко навіть за переході на бензин. При частих обмерзаниях редуктора його мембрани швидко ламаються.

Конструкция газового змішувача і важливе місце його розташування впливають на послідовність передпускових операцій. Якщо змішувач розташований над карбюратором, то повітряної заслінкою не користуються, а збагачення газоповітряної суміші виробляється натисканням кнопки, що включає электро-клапан збагачення на редукторі. При розташуванні змішувача між нижньої і середній частинами карбюратора повітряну заслінку прикривають в цілому або частково, электроклапан редуктора не включають.

Даже повністю справний і налаштований двигун має свої особливості холодного пуску. Повторний пуск на газі прогрітої двигуна взимку, зазвичай, не викликає труднощів.

Для забезпечення надійного пуску карбюраторного двигуна при негативною певній температурі й винятку передчасного виходу з експлуатації мембран і клапанів редуктора бажано перед тривалої стоянкою заздалегідь перевести двигун на харчування бензином.

Инжекторный двигун завжди запускається на бензині, прогрівається до робочої температури і після цього перекладається (автоматично чи вручну) харчування газом.

Работа двигуна

 

Работа двигуна на газовому паливі відрізняється зниженням рівня шуму й чутливості до перевантажень. Газо-воздушная суміш не змиває масляну плівку зі стінок циліндрів, поліпшуючи умови роботи поршневих кілець, це не дає відкладень і нагарообразований в двигуні, не розріджує моторне олію. Однак цьому клапани і сідла позбавляються охолодження і мастила парами бензину, що викликає їх інтенсивніший знос. Використання газового палива знижує потужність двигуна на 5-7%, оскільки зменшуються коефіцієнт наповнення, температура робочого циклу і забезпечити максимальне тиск у циліндрі, і навіть швидкість поширення полум'я в камері згоряння. Динаміку розгону також погіршує конструктивна інерційність газової системи харчування: від редуктора до змішувача газ надходить по шлангам певної довжини і за різкому відкритті дроссельной заслінки потрапляє у циліндри з певним уповільненням.

При експлуатації автомобіля в город-ских умовах різниця у використанні бензину, і газу малопомітна. Перехід з однієї виду палива в інший на прогрітому карбюраторном двигуні може бути як під час руху, і на стоянці. Якщо під час руху необхідний перехід із газу на бензин, клавішу перемикача переводять відразу у безвихідь “бензин”. Двигун продовжує працювати на залишках газу редукторі, і водночас заповнюється поплавковая камера в карбюраторі. Перехід відбувається плавно і майже непомітно. Аби повернутися на газове паливо клавішу перемикача переводять їх у середнє становище тимчасово, необхідне вироблення бензину з поплавковой камери карбюратора, і тільки після появи явних збоїв у роботі двигуна клавішу переводять їх у становище “газ”. Якщо це раніше, з-за змішування газу та бензину станеться сильне переобогащение робочої суміші і двигун може стихнути навіть у ходу.

Зміна видів палива під час роботи двигуна під час стоянки аналогічна вищеописаної, але нинішнього разі важче визначити момент перемикання, аби дати двигуну стихнути.

Закінчення запасу газового палива на балоні проявляється поступово. Спочатку починаються провали при натисканні на педаль газу. Коли в балоні паливо повністю перейшов у газоподібне стан, рух можливо ще кілька кілометрів.

Перевід инжекторного двигуна з однієї виду палива в інший здійснюється з мінімальної затримкою (автоматично чи вручну). Ручний переклад бажано здійснювати, коли автомобіль слід за месте.

Регулювання двигуна

 

Перед регулюванням двигун запускають і прогрівають до робочої температури на бензині. За наявності электровентилятора радіатора охолодження бажано, щоб він спрацював 2-3 разу. Потім перевіряють й за необхідності регулюють кут випередження запалювання, зміст ЗІ і СП в відпрацьованих газах, стійкі обертів холостого ходу.

На тройнике-дозаторе гвинт першої камери карбюратора повністю закручують і відвертають на 2-2,5 обороту, а другий камери – на 1-1,5 обороту. Потім переводять двигун на природний газ і домагаються його сталої роботи, регулюючи гвинт числа оборотів холостого ходу на редукторі. Перевіряють динаміку розгону на першої камері карбюратора (половина ходу педалі акселератора) досі відкриття дроссельной заслінки другий камери. Якщо розгін супроводжується “провалом”, гвинт першої камери на тройнике відвертають на 1/4 обігу субстандартні та повторюють випробування. Відсторонивши “провал” на першої камері, аналогічно коректують становище гвинта другий камери, домагаючись відсутності “провалу” при її відкритті.

Откручивание гвинтів дозатора покращує динаміку розгону автомобіля (з одночасним зростанням витрати) до певної межі, потім відбувається переобогащение газоповітряної суміші і, динамічність знижується. Після зміни становища гвинтів тройника-дозатора за необхідності відновлюють стійкі обертів холостого ходу двигуна відповідним гвинтом на газовому редукторі.

Регулировку вважатимуться правильної, если:

• при розгоні з послідовним відкриванням заслінок карбюратора забезпечується прийнятна динаміка, яка незначно поліпшується, якби ходу прикрити повітряну заслінку карбюратора;

• двигун після перегазовок зберігає усталені звороти холостого хода;

• які відпрацювали гази немає яскраво вираженого подразнюючого запаху. Рекомендується збільшити кут випередження запалювання на 4-7 градусів за умови, робота двигуна на бензині нічого очікувати супроводжуватися тривалими детонационными стукотами під час разгона.

Заправка балона

 

Заправка автомобілів, працівників скрапленому газі, виготовляють стаціонарних АГНС чи то з пересувних газозаправщиков (“бочок”). Відстань між заправляемым і очікують заправки автомобілями має не меншим 15 м, а водій і пасажири заправлюваного автомобіля нічого не винні перебувати у салоне.

Внимание! Коли території АГНС по закінченні заправки двигун не запускається чи працює із перебоями, слід негайно вимкнути запалювання, відкотити автомобіль безпечне відстань і після цього усувати причини неисправности.

Расхід газового палива

 

Расхід газового палива пов'язаний з загальним станом та умовами експлуатації автомобіля, справністю і правильністю регулювань двигуна, манерою водіння тощо. При рівномірному русі по заміському шосе витрати газу більше, ніж бензину, на 10-15%, у місті – на 20%.

Фактично витрата може й вище. Тут велике значення мають точність регулювання і справність газової системи харчування, ступінь забруднення повітряного фільтра, установка кута випередження запалювання тощо. Позбавлена сенсу регулювання дозатора-тройника і редуктора зниження витрати, якщо в двигуна знижена компресія в циліндрах через зносу їх дзеркал і поршневих кілець чи негерметичність клапанов.

Самий точний спосіб визначення фактичного витрати – віднесення його обсягу до пройденого шляху. І тому необхідно заправити у чиїйсь порожній балон максимально можливу кількість газу до спрацьовування обмежувального клапана (отсекателя). Записати обсяг в літрів за показниками лічильника роздавальної колонки і показання одометра автомобіля. Повністю виробити газове паливо і зафіксувати пройдений шлях у кілометрів. Виробити найпростіші підрахунки по формуле

Ру=Ол x 100/Пп, где

Ру — питома витрата в л/100 км.

Ол — обсяг газу литрах.

Пп — пройдений шлях у километрах.

Пример: Ол = 43 літра; Пп = 380 км;

Ру=43 x 100/380 =11,3 л/100 км

Обслуговування

 

При постійної експлуатації автомобіля на газі необходимо:

• не менше рази на місяць при непрацюючому двигуні зливати конденсат з прогрітої редуктора через клапан, що у його нижньої части;

• періодично — через 5-6 тис. км пробігу — видаляти накопичені забруднення з корпусу фільтруючого елемента, а ще через 10-15 тис. км заміняти элемент;

• частіше, ніж зазначено в інструкції по експлуатації автомобіля, змінювати повітряний фільтр і свічі зажигания;

• не менше рази на місяць, і навіть по закінченні ремонтних робіт із будь-якими елементами системи проводити обмыливание сполук трубопроводів системи для перевірки герметичности.

Основні несправності

 

Пошук несправностей, викликають відмова або у роботі газового устаткування, починають із перевірки роботи двигуна на бензині. Якщо за цьому всіх режимах двигун працює нормально, причина справді у системі живлення газом. Малопомітні відхилення у роботі двигуна на бензині проявляються значиміша під час переходу на природний газ і може вводити на заблуждение.

Найбільщ ймовірні причини, що погіршують роботу двигуна при справної газової системі, які усуваються регулюванням: • знос поршневий групи, негерметичность клапанів (зниження компресії) викликають підвищений витрати газу, погіршують динаміку розгону, знижують максимальну скорость;

• незадовільний стан свічок то, можливо причиною утрудненого пуску і посмикування двигуна на оборотах холостого хода:

• підсос повітря, минаючи повітряний фільтр, чи ділянці впускного трубопроводу за дроссельной заслінкою, зношені сідла клапанів, пробою високовольтних дротів і пропуски іскри у системі запалювання при різких нажатиях на педаль акселератора викликають бавовняна ефект. Найхарактерніші несправності газової системи харчування наведені у таблице.

Основні правила безпеки

 

Основа безпечної експлуатації автомобіля – герметичність сполук газової апаратури. Перевірити її неважко. І тому досить завдати на контрольовані місця будь-який пенообразующий розчин (наприклад, мильна). Відсутність бульбашок підтвердить герметичність соединений.

• Не можна експлуатувати автомобіль на газі, якщо виявлено його витік. У цьому вся випадку необхідно одразу ж перекрити видатковий і наполнительный вентилі і стати харчування бензином до усунення неисправности.

• Необхідно періодично перевіряти надійність кріплення балона, оскільки його переміщення можуть призвести до кручі трубопроводов.

• Забороняється визначати місце витоку відкритим полум'ям, ремонтувати газову апаратуру при що працює двигуні або за наявності газу системе.

• При ушкодженні автомобіля внаслідок ДТП треба вимкнути запалювання, включити аварійну сигналізацію, висадити пасажирів, закрити видатковий вентиль і після цього приймати інших заходів, пов'язані з обставинами ДТП.

• Потрапляння скрапленого газу на тіло людини викликає обмороження, характером впливу нагадує опік. І тут вражена місце промивають водою і негайно звертаються до врачу.

Загальні рекомендації

 

• Бажано не виробляти повністю газове пальне з балона (крім необхідності виміру його), а залишати певний запас, наприклад, на 40-50 км пробігу. Це може знадобитися шляху до АГНС у разі бензинової системи харчування. • Виключити випадки роботи двигуна на газі з порожнім бензиновим баком. У цій ситуації “сухий” механічний бензонасос інтенсивно зношується, а електричний (у инжекторных двигунів) виходить із строя.

• Для всієї системи харчування бензином по-лезно між заправками газового балона проїжджати 10-30 км на бензине.

• Неприємний запах одоранта, що міститься в газі, іноді проникає до салону і за повністю герметичною газової апаратурі. Це може випливати з розтікання по моторному відсіку конденсату, злитого з редуктора. Запах до салону у тому разі потрапляє через опалювач. Це можна виключити, зливаючи конденсат в ємність і зберігаючи в автомобілі обтиральний материал.

Иногда джерелом запаху є які відпрацювали гази, що виходять із глушника. Повітряні завихрення що на деяких режимах руху викликають проникнення запаху до салону через багажник. Найчастіше досить подовжити кінець вихлопної труби на 10-15 див з допомогою декоративної насадки. Водночас необхідно відрегулювати газову аппаратуру.

 

Плюси установки газу на автомобіль:

1. Сама головна перевага газового палива – це його низька ціна в порівнянні з бензином, а значить, швидка окупність вартості встановленого балонного обладнання.

2. Високе октанове число газу (близько 105) дозволяє уникнути детонації при роботі двигуна, що знижує навантаження на інші вузли і механізми.

3. Залишається можливість використання і бензину, і газу, при цьому просте перемикання здійснюється прямо з салону. Таким чином, паливна апаратура фактично дублюється, зменшуючи ризик повної зупинки автомобіля в дорозі.

4. Завдяки більш повному згорянню газоповітряної суміші на 30-40% практично не утворюється нагар на свічках, клапанах і поршнях, продовжується термін експлуатації двигуна, а це пряма економія на ремонтних роботах.

5. Газоповітряна субстанція не змиває зі стінок і деталей двигуна масло і не розчиняє його, завдяки чому на 10-15% знижується витрата масла.

6. Максимальний пробіг на одній повній заправці газом, приблизно, вдвічі більше, ніж на бензині (за умови, що ємність газового балона не менше ємності бензинового бака, а так воно, зазвичай, і буває).

7. За умови якісного регулювання двигун працює м’якше, без ривків, що значно подовжує термін експлуатації трансмісії і шин.

8. Газове паливо набагато нешкідливіше для навколишнього середовища.

9. Установка газобалонного обладнання дозволяє підвищити шанси на захист автомобіля від угону. Від’єднавши комутатор, можна заблокувати подачу палива (як газу, так і бензину), правда, тільки на інжекторних авто.

10. І, нарешті, мінімальна амортизація самого обладнання – термін експлуатації гумотехнічних деталей становить більше п’яти років.

Мінуси газобалонного обладнання:

1. Самий істотний недолік установки газового балона – значне зменшення вільного простору в багажнику. І якщо в седані можна помістити балон біля стінки багажника (біля заднього сидіння), то універсал або хетчбек втрачає всякі переваги великого багажника. Можна встановити балон і на місце запаски, але тоді доведеться їздити або без неї, або розміщувати її в іншому місці.

2. Збільшення металоємності авто на 30-40 кг.

3. Особливості пуску холодного двигуна на газі – рекомендується заводити автомобіль на бензині, і тільки після прогріву переключатися на газ.

4. Збільшення швидкості розгону і зменшення максимальної швидкості автомобіля, приблизно, на 3-8%.

5. Істотна втрата потужності двигуна. Її величина залежить від октанового числа бензину, який споживає мотор. Так, якщо автомобіль працював на 95-му бензині, при гарній регулюванню газового обладнання втрачається близько 2-5% потужності, а якщо на 80-му – то вже до 10-15%.

6. Зміщується центр ваги, що впливає на керованість автомобіля (особливо на слизькій дорозі).

7. Витрата газу на 15-30% вище в порівнянні з бензином.

8. З’являється необхідність не тільки проходити планове технічне обслуговування, але й двічі на рік проводити перевірку та опресовування газобалонного обладнання, а так само обслуговувати ще одну паливну систему.

9. Газових автозаправок набагато менше, ніж бензинових.

Ось основні переваги і недоліки установки газового обладнання на бензиновий автомобіль. В іншому випадку все залежить від технічних характеристик авто, якості самого обладнання, правильності його регулювань, а також умов експлуатації.

Плюси і мінуси використання газового палива в автомобілях

Плюси

1. Газ дешевший, ніж бензин або дизельне паливо

ДО РЕЧІ

Майже кожен користувач газового обладнання, що має позитивний досвід, встановлює його на свої наступні автомобілі.

2. Довга служба двигуна

Завдяки більшому октановому числу газ довше згорає, що призводить до відсутності детонації і зменшення навантажень на двигун. Газобалонне обладнання більш рівномірно змішує газ з повітрям, не змиває мастильну плівку зі стінок циліндрів, не забруднює масло і не робить його більш рідким. В результаті збільшується ресурс двигуна.

3. Екологічність

Менша шкода для навколишнього середовища – головне достоїнство газового палива в порівнянні з бензином і дизелем, хоча це не визначальний пункт для автовласників. Викиди двигунів, що працюють на природному газі, містять низькі рівні шкідливих речовин: у середньому на 65% менше викидів оксидів азоту і на 80% менше викидів твердих частинок, ніж дизельний двигун, обладнаний окислюючим каталітичним нейтралізатором.

4. Мобільність

При установці газобалонного обладнання зберігається можливість використання основного палива (бензину або дизеля). Таким чином, можна використовувати різне паливо по черзі, і максимальний пробіг може бути збільшений майже в два рази. Ще одна перевага – в далеких поїздках можливість уникати заправки з неякісним бензином.

5. Пожежобезпека

Незважаючи на дуже популярний міф про те, що балони з газом вибухають, це відбувається досить рідко. При використанні обладнання відомих марок, правильної установки та періодичному ТО, займання практично неможливо. Сучасні балони оснащуються всіма необхідними клапанами безпеки. Балони розташовуються в автомобілі таким чином, щоб виключити можливість їх пошкодження при аварії. Німецький клуб ADAC, який представляє інтереси автовласників Німеччини, проводив випробування газобалонного обладнання. У них входила аварія (удар ззаду, причому авто були підібрані так, щоб завдати максимального збитку обладнанню) і підпал пошкодженого автомобіля – результати тесту були визнані задовільними. Для того, щоб вчасно розпізнати витік, в газову суміш додають спеціальні пахучі речовини – меркаптани.

Мінуси

1. Мала кількість заправок і сервісів з ремонту

Мережа газозаправних станцій для автомобілів розвинена не дуже широко. Це пов’язано з більш високими технічними вимогами щодо безпеки самих ГАЗС, так і зі складною організацією транспортування і зберігання газу. Заправка газом проводиться повільніше, ніж бензином і вимагає більшої уваги при кріпленні обладнання. Встановленням обладнання займається невелика кількість компаній, і дуже складно знайти хорошого майстра для його налагодження та ремонту (втім як і взагалі для автомобілів).

2. Зниження потужності і динамічних характеристик автомобіля

Потужність двигуна, що живиться блакитним паливом, знижується на 10-15%, максимальна швидкість руху знижується на 5-6%.

3. Неможливість використання при низьких температурах і особлива увага при високих

На тиск газу в балоні впливає температура навколишнього середовища. При низькій температурі (- 10 ° С) він зріджується і перестає потрапляти в систему, до того ж газ має більш низьку температуру займання, що погіршує пускові якості двигуна (старт можливий тільки на бензині). При високій температурі або під прямими променями сонця важливо стежити щоб автомобіль не перегрівався, це може призвести до збільшення тиску і розгерметизації. У цьому випадку потрібно виробити кілька літрів газу.

4. Збільшення ваги автомобіля і обмеження обсягу багажного відділення

Газобалонне обладнання додасть до маси автомобіля близько 60 зайвих кг, і «з’їсть» обсяг багажника, що перевищує ємність балона (від 40 л). Якщо обладнання встановлено не в зоні запаски (таке розміщення дуже популярне в Європі і часто використовується при заводській установці), а закріплено за спинкою сидінь, то виключається можливість перевезення далекомірних вантажів.

5. Небезпека витоку газу

При найменшій появі запаху в салоні автомобіля або в багажному відділенні, а також в підкапотному просторі, необхідно перевірити всі елементи апаратури на герметичність і усунути проблему. Потрібно особливу увагу приділяти кріпленню балона, якщо воно ослабло, то велика ймовірність розриву газопроводу.

Варто відзначити, що при виборі на користь встановлення газового обладнання потрібно дотримуватися кількох правил.

НЕ заправляйте установку побутовим газом, стежте за максимальним тиском в балоні, дотримуйтесь рекомендацій фахівців.

Перехід на газове обладнання має сенс при великих пробігах автомобіля та наявності газозаправних станцій в регіонах використання.