Діагностування рульового керування

17.04.2015 04:55
Перевірку рульових механізмів проводять за допомогою візуального огляду систем, для цього автомобіль встановлюють на естакаді або використовують оглядову яму. Для перевірки рульового управління передні колеса автомобіля виставляють в режимі прямолінійного ру
 
Підготувавши машину до технічного огляду, насамперед перевіряють вільний хід рульового колеса, для чого його починають повертати спочатку в одну, а потім в іншу сторону. У нормі вільний хід колеса до початку повороту передніх коліс не повинен перевищувати 5 °, обід колеса при цьому зміщується не більше ніж на 20 мм.
 
Якщо на око важко визначити вільний хід рульового колеса, можна зробити відповідні заміри та обчислення. Для проведення заміру буде потрібно лінійка, яку потрібно поставити вузькою стороною в упор до панелі приладів, при цьому площина лінійки повинна щільно прилягати до зовнішньої поверхні рульового колеса. Потім повертають кермо до початку повороту коліс і роблять мітку на кермі, для цього підійдуть тонка дріт, фломастер або крейда. Потім кермо повертають в інший бік також до початку повороту коліс і роблять другу мітку.
 
Якщо після виставлення коліс на прямолінійний рух спиці керма не займають строго горизонтального положення, а зміщені, необхідно провести регулювання кутів установки коліс, перевірити системи рульового управління і підвіски.
 
Після цього лінійкою заміряють відстань між двома мітками (рис. 70) і порівнюють його з розрахунковим, виробленим за формулою: L = (5 ° / 360 °) pD, де L - це люфт рульового колеса (одиниця виміру - мм), p = 3,14, D - це зовнішній діаметр рульового колеса (одиниця виміру - мм).
 
Занадто туге або занадто вільне обертання рульового колеса вимагає додаткової перевірки та усунення несправностей.
 
Для перевірки стуку в рульовому механізмі потрібно натиснути педаль гальма і, утримуючи її в натиснутому положенні, покачати рульове колесо. Якщо будуть чутні стуки, треба додатково оглянути елементи системи, перевіривши в першу чергу гвинтові з'єднання та кульові шарніри рульових тяг - можливо, вони пошкоджені або зношені.
 
 
Малюнок 70. Перевірка вільного ходу рульового колеса
 
 
Після цього переходять до огляду рульових механізмів знизу автомобіля.
 
Технічний огляд елементів рульового управління
 
 
Перед оглядом слід ретельно очистити від бруду захисні чохли шарнірів рульових тяг і інші елементи рульової системи. В ході огляду слід перевірити вузли кріплення кронштейна і редуктора до кузова автомобіля. Якщо болти і гайки ослабли, їх слід підтягнути.
 
Потім оглядають осі маятникового важеля: за допомогою легкого похитування руками визначають відсутність у механізмах радіального або осьового люфту. Якщо помічений люфт, треба замінити маятниковий важіль новим механізмом в зборі.
 
Проводячи діагностику рульових механізмів, потрібно звернути увагу на стан захисних чохлів шарнірів рульових тяг. На цих захищають шарніри від бруду деталях неприпустимо поява тріщин, відшарування, розривів, слідів зносу; в іншому випадку їх замінюють новими.
 
У ході перевірки оглядають кермові наконечники і осі пальців, визначають величину зміщення рульових наконечників уздовж осі пальців. Спочатку наконечник заміряють у вільному стані, потім - після натискання на тягу близько наконечника і його переміщення уздовж осі пальців. Різниця між цими вимірами і складе осьовий зсув. У нормі воно не повинно перевищувати 1,5 мм (рис. 71).
 
Малюнок 71. Перевірка осьового переміщення наконечників рульових тяг
 
 
В ході огляду потрібно переконатися у відсутності люфтів в кульових шарнірах. Для перевірки треба різко покачати кермові тяги руками (рис. 72 а). При виявленні пошкоджень або зносу їх необхідно замінити новими. При перевірці ковпачків їх небагато здавлюють пальцями: якщо при натисканні з'являється мастило, ковпачки потрібно замінити (рис. 72 б).
 
Малюнок 72. Перевірка кульових шарнірів рульових тяг
 
Типові несправності
 
 
Проблема - рульове колесо занадто вільно ходить
 
 
1. Перевірити кріпильні елементи кульових пальців рульових тяг. Ослаблення гайок може стати причиною збільшення свободи ходу рульового механізму. У цьому випадку слід підтягнути різьбові з'єднання.
 
2. Перевірити кульові шарніри рульових тяг. Збільшення зазору нерідко стає причиною появи даної проблеми. Якщо причина в зносі деталей, слід замінити наконечники рульових тяг або встановити нові тяги.
 
3. Перевірити резинометаллические шарніри рульових тяг. При їх знос або пошкодженнях в залежності від стану рульових тяг змінюють тільки сайлент-блоки або цілком тяги.
 
4. Перевірити підшипники маточин передніх коліс. При збільшеному зазорі відрегулювати. Якщо на підшипниках помітні сліди зносу, замінити деталі.
 
5. Перевірити заклепковий з'єднання. Якщо заклепки ослабли і з'явився люфт, їх потрібно замінити новими.
 
6. Оглянути рульовий механізм, перевірити рульову рейку. Якщо в результаті зносу деталей збільшився зазор між упором рульової рейки і гайкою, потрібно замінити рейку.
 
7. Перевірити вісь маятникового важеля і втулки на знос і пошкодження, при сильному зносі втулок замінити їх новими. Якщо є й інші пошкодження елементів системи, кронштейн змінюють повністю.
 
Проблема - рульове колесо туго обертається
 
 
1. Перевірити підшипник верхньої опори стійки передньої підвіски, при його пошкодженні або слідах зносу підшипник слід замінити. Додатково оглянути опору стійки, при виявленні пошкоджень або деформації варто замінити її всю.
 
2. Перевірити опорну втулку. Якщо вона пошкоджена, замінити її новою. Змастити втулку мастилом.
 
3. Перевірити рульову рейку на відсутність пошкоджень і наявність мастила. При необхідності додати мастило або повністю замінити деталь.
 
4. Перевірити тиск в шинах. Занадто низький тиск може стати причиною тугого ходу керма. Відновити нормальний тиск.
 
5. Оглянути елементи кульових шарнірів рульових тяг і телескопічної стійки підвіски. Пошкоджені деталі замінити новими.
 
Зайве туге обертання керма робить управління автомобіля важким і малоприємним заняттям. Так як тяжкий перебіг всього лише сигналізує про неполадки в системі рульового управління, потрібно встановити причину і усунути несправність.
 
6. Перевірити елементи рульового приводу на відсутність деформації і пошкоджень, зношені або пошкоджені деталі замінити новими.
 
7. Перевірити установку кутів передніх коліс, при необхідності відрегулювати на СТО.
 
8. Перевірити вісь маятникового важеля. При перетягуванні регулювальної гайки може з'явитися проблема з ходом рульового механізму, в цьому випадку слід злегка послабити гайку.
 
9. Перевірити наявність масла в картері рульового механізму. У разі необхідності долити, перевірити
 
сальник, при виявленні зносу і слідів протікання масла замінити картер новим.
 
10. Перевірити підшипники верхнього валу. У разі пошкодження або зношування підшипників їх замінюють новими.
 
Проблема - стук і шум в рульовому управлінні
 
 
1. Перевірити кріпильні елементи кульових шарнірів рульових тяг. При їх ослабленні слід підтягнути різьбові з'єднання.
 
2. До появи шуму в рульовому колесі може привести збільшення зазору між упором рульової рейки і гайкою понад допустимі норми. Слід оглянути деталі, замінити зношені і відрегулювати зазор.
 
3. Перевірити елементи кріплення рульового механізму. При ослабленні гайок їх слід затягнути.
 
4. Перевірити зазор між підшипниками маточин передніх коліс. При необхідності замінити підшипники і відрегулювати відстань між ними.
 
5. Оглянути кріпильні елементи кульових пальців рульових тяг. Ослаблення гайок може стати причиною появи стуку. Після підтягування різьбових з'єднань стук зникає.
 
6. Перевірити кріплення проміжного вала, поворотних важелів картера рульового механізму і кронштейна маятникового важеля. Підтягнути гайки, якщо кріплення ослабли.
 
7. Перевірити вісь маятникового важеля і втулки на знос і пошкодження. При сильному зносі втулок замінити їх новими. Якщо є й інші пошкодження елементів системи, кронштейн змінюють повністю.
 
8. Перевірити кульові шарніри рульових тяг. Збільшення зазору нерідко призводить до появи стуку. Якщо причина в зносі деталей, слід замінити наконечники рульових тяг або повністю поставити нові тяги.
 
Проблема - самовозникающей кутове коливання передніх коліс
 
 
1. Перевірити тиск в шинах, відрегулювати до нормального.
 
2. Перевірити кут установки передніх коліс, при виявленні порушення відрегулювати кут на СТО.
 
3. Оглянути підшипники маточин передніх коліс, при збільшеному зазорі відрегулювати.
 
Якщо на підшипниках помітні сліди зносу, замінити деталі.
 
4. Перевірити балансування коліс. Якщо вона порушена, отбалансировать на спеціальному стенді на СТО.
 
5. Перевірити кріпильні елементи кульових пальців рульових тяг.
 
Ослаблення гайок може стати причиною виникнення кутового коливання передніх коліс. Після підтягування різьбових з'єднань проблема повинна зникнути.
 
Кутове коливання передніх коліс може виникати по ряду причин, але, як правило, воно є наслідком порушення балансування коліс або неправильної установки кута передніх коліс.
 
6. Перевірити кріплення картера рульового механізму і кронштейна маятникового важеля, підтягнути гайки, якщо кріплення ослабли.
 
Проблема - втрата стійкості автомобіля
 
 
1. Перевірити кути установки передніх коліс, при виявленні порушення відрегулювати кут на СТО.
 
2. Оглянути підшипники передніх коліс. При виявленні збільшеного зазору між підшипниками необхідно його відрегулювати. Після цього автомобіль повинен знайти стійкість.
 
3. Перевірити кріпильні елементи кульових пальців рульових тяг. При ослабленні гайок необхідно підтягнути різьбові з'єднання.
 
4. Перевірити кульові шарніри рульових тяг. Збільшення зазору може стати причиною порушення стійкості. Оглянути деталі на знос і пошкодження, при необхідності замінити наконечники рульових тяг або повністю поставити нові тяги.
 
5. Перевірити кріплення картера рульового механізму і кронштейна маятникового важеля. Підтягнути гайки, якщо кріплення ослабли.
 
6. Оглянути поворотні кулаки підвіски, деформація яких може стати причиною виникнення нестійкості. Замінити пошкоджені і деформовані деталі.