Діагностування гальмівної системи

17.04.2015 04:59
Для підтримки гальмівної системи автомобіля в робочому стані потрібно регулярно і своєчасно проводити діагностику і заміну деталей.
 
 
У ході діагностики гальмівної системи слід перевірити:
  •  рухливість гальмівних поршнів супортів;
  •  
  •  рівень гальмівної рідини;
  •  
  •  герметичність гідроприводу.
При необхідності проводять такі заходи:
  •  заміна гальмівної рідини;
  •  
  •  перевірка і регулювання стоянкового гальма;
  •  
  •  тестування роботи вакуумного підсилювача і регулятора тиску;
  •  
  • регулювання роботи гальмівної педалі.
Для того щоб автомобіль не виводила в сторону при гальмуванні, слід регулярно перевіряти рухливість гальмівних поршнів супортів. Для їх огляду з автомобіля знімають колодки, потім кілька разів тихо натискають на гальмо, щоб поршні майже повністю вийшли з супорта, після чого їх обережно, щоб не пошкодити направляючі пальці, заштовхують назад. Процедуру повторюють по 2 рази з кожного боку. Це допомагає повернути рухливість гальмівним поршням. У тому випадку, якщо поршні дуже туго входять в супорт і для їх вштовхування потрібна велика сила, треба замінити весь комплект супорта.
 
При діагностиці гальмівної системи необхідно оглянути всі гумові пильовики. Якщо вони пошкоджені, порвані, зношені, їх замінюють новими. Під час огляду проводять мастило пиляків направляючих пальців. Для перевірки стану гальмівних дисків заміряють їх товщину. Якщо вона менше 10,8 мм, деталь зношена і її замінюють.
 
Увага! При знятих гальмівних барабанах не можна натискати на педаль гальма, це може призвести до виходу поршнів з колісних циліндрів і стане причиною розгерметизації приводу!
 
Перевірка рівня гальмівної рідини (загальні рекомендації)
 
 
При перевірці рівня гальмівної рідини і її заповненні треба пам'ятати, що вона токсична і досить агресивна по відношенню до фарби і пластмасі, тому при попаданні рідини на дроти, забарвлені або пластмасові деталі потрібно швидко витерти краплі.
 
У нормі рівень гальмівної рідини знаходиться між відміткою «МАХ» на горловині та її нижнім краєм (рис. 73 а).
 
Якщо рівень знизився, потрібно долити гальмівну рідину. Для цього треба від'єднати дроти датчика рівня гальмівної рідини, зняти з бачка кришку і вийняти її разом з поплавком від датчика рівня рідини (рис 73 б).
 
Доливати в бачок слід тільки ту рідину, яка там вже є, повторне використання рідини не допускається. При виборі її марки треба купувати ті рідини, які рекомендовані виробником автомобіля.
 
Кришку обережно кладуть на заздалегідь приготовлену чисту ганчірку, в бачок доливають рідину, щоб її рівень зрівнявся з позначкою «Маx» (рис. 73 в), після чого завертають кришку, приєднують дроти і перевіряють роботу датчика рівня на кришці бачка (рис. 73 г ). Для цього включають запалювання і пальцем натискають штовхач на кришці бачка; на панелі приладів включається червоне світло сигналізатора, який не повинен гаснути, поки натиснуто штовхач.
 
Після перевірки роботи запалювання вимикається.
 
 
Малюнок 73. Перевірка рівня гальмівної рідини
 
Перевірка герметичності гідроприводу
 
 
Для перевірки герметичності гідроприводу автомобіль ставиться на естакаду або піднімається на опори, передні колеса знімаються. Візуальний огляд проводять зверху, відкривши капот, знизу і з боків автомобіля.
 
В ході огляду перевіряють затянутость гайок, герметичність хомутів і заглушок; при необхідності кріпильні елементи підтягують, всі пошкоджені шланги замінюють новими.
 
Якщо в ході огляду виявлено пошкодження і розгерметизація колісних циліндрів, необхідно провести їх заміну на СТО.
 
Малюнок 74. Основні вузли для перевірки гідроприводу
 
 
В ході огляду слід перевірити місце приєднання шлангів до бачка, самі шланги по всій довжині (рис. 74 а), пробку головного циліндра, місця приєднання трубопроводів і шлангів (рис. 74 б), штуцер для випуску повітря і захисні ковпачки колісного циліндра.
 
При огляді трубопроводу гідропривід повинен знаходитися під тиском, для чого на початку діагностики кілька разів натискають на педаль гальма і утримують її в натиснутому положенні під час усього огляду.
 
Можна перевірити гідропривід і без створення тиску, але тоді огляд буде не таким ефективним.
 
Перевірка захисних ковпачків колісного циліндра
 
 
Для перевірки захисних ковпачків потрібно зняти гальмівні барабани, очистити деталі; велика бруд знімається спеціальної жорсткою щіткою, після чого колісні циліндри протираються м'якою ганчіркою для остаточного видалення залишків забруднень.
 
Для того щоб оглянути внутрішні порожнини ковпачка, їх потрібно обережно підчепити викруткою і зрушити з проточки, розташованої на корпусі циліндра, після чого перевірити проточку на відсутність скупчення в ній гальмівної рідини.
 
Після огляду всі деталі повернути на місце і продовжити перевірку з протилежного боку автомобіля.
 
Заміна гальмівної рідини
 
 
Для заміни гальмівної рідини в гідроприводі автомобіль попередньо встановлюють на підйомник або вивішують і встановлюють на спеціальні опори передню частину.
 
Перед заміною гальмівної рідини проводять повний огляд системи гідроприводу, замінюють всі зношені деталі і усувають виявлені несправності, встановлюють на місце гальмівні барабани, але колеса не надягають.
 
У тому випадку, якщо заміна гальмівної рідини проводять без попередньої перевірки системи гідроприводу, задні колеса можна залишити на місці.
 
При заміні гальмівної рідини необхідно постійно поповнювати її запас в бачку, контролюючи, щоб її рівень постійно перевищував 10 мм; в цьому випадку стара гальмівна рідина поступово заміниться нової без осушення гідроприводу.
 
Операцію проводять у кілька етапів.
 
Спочатку потрібно відкрити бачок з гальмівною рідиною, зняти кришку з поплавком датчика і долити рідину до нижнього краю горлечка.
 
Після цього знімають передні колеса, м'якою ганчіркою очищають від бруду штуцери передніх колісних циліндрів. Тепер необхідно розблокувати регулятор тиску в приводі задніх гальм, для чого потрібно роз'єднати тягу і торсіонний важіль.
 
Після зняття гайки з закріпляючого деталі болта торсіонний важіль знімають зі стійки і між важелем і картером заднього моста встановлюють розпірку висотою близько 150 мм. Після цього зі штуцера знімають захисний ковпачок, випускають повітря з заднього циліндра, на штуцер надягають підготовлений гумовий шланг для прокачування.
 
Для зливу рідини потрібно стороння допомога, так як на цьому етапі потрібно різко і швидко, з інтервалом до 3 с, натиснути 5 разів на педаль гальма, після чого утримувати її в натиснутому положенні, поки не буде злита рідина. Друга людина в цей момент опускає протилежний кінець шланга в спеціально підготовлену для зливу ємність, відвертає штуцер і зливає рідину (рис. 75).
 
Малюнок 75. Заміна гальмівної рідини
 
Заміна гальмівної рідини проводиться на підйомнику з вивішеними задніми колесами, розблокування регулятора роблять заздалегідь.
 
Педаль під час зливу вичавлюють до кінця; після того як вся рідина злилася, штуцер знову загортають.
 
Цю процедуру повторюють кілька разів з постійним доливом в бачок нової гальмівної рідини.
 
Коли зі шланга починає йти чиста рідина, штуцер остаточно загортають (педаль гальма при цьому повинна бути натиснута), знімають шланг і повертають на місце захисний ковпачок. Операцію повторюють з іншими трьома колесами.
 
Після закінчення заміни рідини слід перевірити роботу гідроприводу, для чого кілька разів потрібно натиснути на педаль гальма. Якщо хід педалі і прикладені для її натискання зусилля співрозмірні, гідропривід готовий до роботи.
 
Якщо ж при кожному наступному натисканні на гальмо зменшується хід педалі і збільшується її жорсткість, в гідропривід потрапило повітря і потрібно прокачування для видалення його із системи.
 
Прокачування гідроприводу
 
 
Прокачку проводять у тому випадку, якщо під час заповнення системи нової гальмівною рідиною або заміни окремих елементів гідроприводу в останній, як уже говорилося, потрапило повітря.
 
Перед тим як провести прокачування, потрібно встановити причину розгерметизації гідроприводу і усунути її.
 
Якщо повітря потрапив тільки в один з контурів, а другий повністю справний, можна проводити прокачку тільки розгерметизованого контуру гідроприводу. Прокачку виконують так само, як і заміну гальмівної рідини.
 
Після того як в рідини, що виходить зі шланга, повністю зникають бульбашки повітря, гідропривід знову перевіряють на герметичність.
 
Перевірка гальмівного механізму і заміна передніх гальмівних колодок
 
 
Якщо в ході контрольного заїзду при гальмуванні автомобіля з боку передніх коліс лунає характерний металевий звук, потрібно оглянути гальмівні колодки і заміряти товщину накладок і гальмівних дисків.
 
У тому випадку, якщо накладки замаслилися, пошкодилися або стали тоншими 1,5 мм, а диски истончились до 9 мм, деталі слід замінити новими, при цьому всі елементи слід міняти парами. Разом зі зміною дисків міняють і маточину.
 
Перед заміною деталей гальмівного механізму вивішують і знімають передні колеса автомобіля, гальмівний механізм добре очищають
 
від бруду.
 
Після зняття двох шплінтів пальці вибивають з циліндра, звільняють притискні пружини, потім вільну внутрішню частину циліндрів ретельно протирають ганчіркою.
 
Після огляду пилозахисних ковпачків циліндрів знімають притискні пружини, оглядають і проміряють гальмівні диски, при необхідності заміняють їх новими, після чого встановлюють поршні назад в циліндри, міняють гальмівні колодки і встановлюють на місце колесо.
 
Типові несправності
 
 
Проблема - автомобіль веде вбік
 
 
1. Перевірити тиск в шинах. Часто причиною відведення є різний тиск в колесах автомобіля. Його необхідно вирівняти, а надалі регулярно перевіряти рівень тиску в шинах.
 
2. Перевірити кути установки передніх коліс, при виявленні порушень відрегулювати кути на СТО.
 
3. Перевірити пружини передньої підвіски. При осаді однієї з пружин необхідно замінити всю пару.
 
4. Оглянути поворотні кулаки підвіски. Якщо після огляду виявлені пошкоджені або деформовані деталі, їх необхідно замінити.
 
5. Перевірити гальмівну систему. Причиною відведення автомобіля від прямолінійного руху може стати неповне розгальмовування колеса. Несправність слід усунути.
 
Проблема - гальма «пищать» або вібрують
 
 
1. Перевірити стяжну пружину гальмівних колодок заднього гальма. Можливо, вона ослаблена. При необхідності її треба замінити.
 
2. Перевірити гальмівний диск. При його нерівномірному зносі або надмірному битті гальмівна педаль відчутно вібрує.
 
Диск слід прошлифовать або ж замінити, якщо його товщина менше 17,8 мм.
 
3. Перевірити фрикційні накладки. Якщо вони замаслені, слід розвести миючий засіб в теплій воді і зачистити накладки металевою щіткою. Виявити причину потрапляння на гальмівні колодки мастила або рідини і усунути її.
 
4. Перевірити гальмівні барабани. При виявленні овальності барабан слід розточити.
 
5. Перевірити накладки на включення чужорідних тіл і знос. Якщо необхідно, замінити колодки.
 
Проблема - неповне розгальмовування всіх коліс
 
 
1. Перевірити гумові ущільнювачі головного циліндра. Можливо, вони розбухнули.
 
Для усунення неполадок всю систему гідроприводу необхідно ретельно промити гальмівною рідиною і прокачати. Гумові деталі замінити новими.
 
Гумові ущільнювачі
 
розбухають і виходять з ладу при попаданні в гальмівну рідину мінеральних масел, бензину та інших чужорідних речовин.
 
2. Причиною неповного растормаживания коліс може бути відсутність вільного ходу педалі гальма - його необхідно відрегулювати.
 
3. Перевірити поршень головного циліндра. Цілком можливо, що його заклинює. Якщо виявлено його несправність, циліндр необхідно замінити, а систему прокачати.
 
4. Перевірити регулювальний болт штока вакуумного підсилювача. Якщо виявлено порушення його виступанія щодо площини кріплення головного циліндра, болт необхідно відрегулювати.
 
Виступаніє регулювального болта штока вакуумного підсилювача щодо площини кріплення головного циліндра має становити 1,25 0,2 мм.
 
Проблема - збільшений робочий хід педалі гальма
 
 
1. Перевірити гальмівну систему на присутність повітря. При його виявленні гідропривід необхідно прокачати.
 
2. Перевірити гальмівний диск. Якщо його биття перевищує 0,15 мм, диск слід прошлифовать. Заміну гальмівного диска виробляють при його товщині менше 17,8 мм.
 
3. Перевірити гумові кільця ущільнювачів. Якщо вони в головному гальмівному циліндрі пошкоджені, їх необхідно замінити, а систему прокачати.
 
4. Перевірити колісні циліндри на витік гальмівної рідини. При її виявленні вийшли з ладу деталі замінюють новими, колодки, барабани і диски ретельно промивають і просушують. Систему гідроприводу слід прокачати.
 
5. Перевірити кільця ущільнювачів штовхача регулятора тиску. При виявленні витоку через них гальмівної рідини кільця ущільнювачів слід замінити.
 
6. Перевірити гумові шланги гідроприводу гальм. При виявленні пошкоджень їх слід замінити новими, а систему прокачати.
 
Проблема - при відпущеної педалі одне колесо пригальмовує
 
 
1. Перевірити стояночную гальмівну систему на правильність регулювання, при необхідності відрегулювати.
 
2. Повірити колодки заднього гальма. Якщо їх стяжна пружина ослабла або зламалася, замінити її новою.
 
3. Перевірити кільця ущільнювачів колісного циліндра. При їх розбуханні внаслідок потрапляння мінеральних масел, бензину і т. П. В гальмівну рідину необхідно замінити кільця новими, систему гідроприводу промити гальмівною рідиною і прокачати.
 
4. Перевірити стан супорта щодо гальмівного диска. Можливо, сталося порушення положення супорта через ослаблення болтів кріплення направляючої колодок до поворотного кулака. У цьому випадку болти кріплення слід затягнути, а пошкоджені деталі при необхідності замінити.
 
5. Перевірити поршень в колісному циліндрі. Через корозію або забруднення корпусу циліндра могло статися заїдання поршня. Для усунення неполадки циліндр необхідно розібрати, деталі очистити і ретельно промити, а пошкоджені замінити. На завершення систему гідроприводу слід прокачати.
 
Проблема - гальмування недостатньо ефективно
 
 
1. Перевірити відповідність накладок колодок. Необхідно застосовувати тільки ті колодки, які рекомендує завод-виготовлювач.
 
2. Перевірити поршні в колісних циліндрах. При їх заклинювання усунути причину його виникнення. Пошкоджені деталі при необхідності замінити, систему прокачати.
 
3. Перевірити гальмівні механізми на перегрів. При його виявленні негайно зупинитися і дати механізмам охолонути.
 
4. Перевірити контури на герметичність.
 
Частковий провал педалі гальма - перший сигнал, що свідчить про те, що один з контурів втратив герметичність. Якщо один з них втратив герметичність, деталь необхідно замінити, а систему прокачати.
 
5. Перевірити накладки колодок гальмівних механізмів. При виявленні замасливания накладок колодки слід ретельно промити і просушити. Якщо вони сильно зношені, гальмівні колодки необхідно замінити.
 
6. Перевірити регулятор тиску. При виявленні його неправильного регулювання слід відрегулювати привід регулятора тиску